نقد و بررسی فیلم Tenet 2020 جهان در حال فروپاشی

نقد و بررسی فیلم Tenet 2020: جهان در حال فروپاشی

2 مهر 1399
۰ 186 بازدید

فیلم تنت جدید ترین ساخته کارگردان نابغه سینمای جهان یعنی آقای کریستوفر نولان است. این فیلم در ژانر اکشن و علمی تخیلی ساخته شده است. فیلم تنت یازدهمین فیلم بلند کریستوفر نولان است. از ستارگان فیلم می‌توان به رابرت پتینسون، جان دیوید واشنگتن، الیزابت دبیکی، مایکل کین، کنت برانا و آرون تایلرجانسون اشاره کرد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که دو جاسوس بین‌المللی حرفه‌ای برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، درگیر ماجرا و توطئه‌ای پیچیده می‌شوند؛ از جمله یک فناوری بی‌مانند که امکان وارونگی(زمان معکوس) زمان را به بشر داده‌است.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم Tenet به صورت کاملا رایگان:دانلود فیلم Tenet 2020

دنیایی در حال فروپاشی

کریستوفر نولان در شاهکار قبلی خود یعنی میان ستاره ای نیز اشاره هایی به اینکه پایان زندگی بشر به وقوع می پیوندد اما قهرمانی وجود دارد که می تواند نسل بشر را نجات دهد داشته است. نابغه سینمای معاصر با درگیر کردن ذهن بینندگانش به مسائل فیزیک کوانتومی فیلم های خارق العاده ای می سازد که می تواند تا مدت ها بر آن ها تأثیر بگذارد. جهانی در حال نابودی اساس داستان فیلم انگاشته یا تنت است، کریستوفر نولان با اشاره های کوتاه به این موضوع که منابع جامع بشری رو به پایان است و در نهایت این طبیعت است که مارا نابود خواهد کرد توانسته پیشبینی تقریبا روشنی از آینده نه چندان دور داشته باشد. نکته جالب توجه در این فیلم اختراع تکنولوژی ای است که می تواند زمان را معکوس کند و با استفاده از آن می توان زمان را عقب برگرداند اما این تکنولوژی چگونه به تکامل بشر کمک می کند؟ همانطور که در فیلم اشاره می شود با توجه به نابودی منابع در آینده تنها راه گریز انسان ها بازگشت به گذشته و جلوگیری از نابودی جهان است.

متوسط ترین فیلم از نابغه سینمای معاصر

کریستوفر نولان از جمله خلاق ترین کارگردانان تاریخ معاصر است، فیلم های او تنها برای یک قشر از مخاطبان نیست، بلکه با مهارت بسیار بالایی توانسته تمام افراد جامعه را مشتاق به دیدن فیلم هایش کند. نولان طی ۱۰ سال گذشته توانسته محبوب ترین فیلم های تاریخ را بسازد که هر کدام از آن ها جایگاه بسیار بالایی درلیست برترین فیلم های تاریخ سینما داشته اند. اما فیلم تنت یا انگاشته آن انتظاری که ما از شاهکار های همیشگی نولان داشته ایم را برآورده نمی کند. اگر میگویم فیلم تنت سطح متوسطی دارد، تنها نولان را با خودش مقایسه کرده ایم زیرا او جزو محدود کارگردانانی است که با حفظ استاندار های بالای خود توانسته همواره طرفدارانش را راضی نگه دارد. همانند فیلم های گذشته نولان فیلم انگاشته یا تنت با بودجه بسیار بالایی ساخته شده است و چیزی که می تواند مخاطبان را مجذوب کند صحنه های خارق العاده ای است که بدون استفاده از جلوه های ویژه فیلم برداری شده اند، به طور مثال در این فیلم به صورت کاملا واقعی یک هواپیما سوزانده شده است!! از جمله نقطه ضعف های فیلم جدید نولان خط داستانی شلوغ و زیادی پیچیده است که مانند فیلم های گذشته او یعنی تلقین و میان ستاره ای نمی تواند مارا درگیر خود کند.

نقد و بررسی فیلم Tenet 2020 جهان در حال فروپاشی

پایان بندی با شکوه

مهم ترین و بهترین پلان ها و سکانس های فیلم تنت را در بخش پایانی مشاهده خواهیم کرد، زمانی که میان حال آینده و گذشته می مانیم و ارتباط هایی که میان افراد داستان است را کشف خواهیم کرد. افرادی که از آینده می آیند تا دنیا را از جنگ جهانی سوم و نابودی زمین نجات دهند، در زمان حال یکدیگر را نمی شناسند و ما در پایان فیلم متوجه نوع ارتباط های آن ها با هم می شویم. صحنه های بسیار شگفت انگیز در بخش پایانی فیلم می بینیم که تنها نابغه سینما یعنی آقای نولان می توانست از پس آن بر بیاید و طوری آن ها را عرضه کند که بیننده مبهوت شود.

استفاده از استاندارد های داستان های اساطیری

در اکثر فیلم های نولان شاهد استفاده از عناصر قهرمان و ضد قهرمان و استاندارد های داستان های اساطیری هستیم. ضد قهرمانی که با استفاده از تکنولوژی زمان معکوس می خواهد دنیا را نابود کند تا احساس خدا بودن داشته باشد و قهرمانی که با تمام وجود خودش را به خطر می اندازد تا نسل بشر منقرض نشود. همه این موارد مارا به یاد قهرمان های داستان های اساطیری قدیمی می اندازد.

تنت بیش از ۵۳ میلیون دلار در هفته اول اکران بین المللی خود بدست آورد

پر فروش ترین فیلم سینمایی در دوران پاندمی کرونا

اکران فیلم انگاشته یا تنت چند ماهی به دلیل ویروس کرونا به تأخیر افتاد و در نهایت روز ۲۶ ماه آگوست به اکران عموم در آمد. فیلم تنت البته با پیشینه و محبوبیت کارگردان خودش توانست مخاطبان زیادی را حتی در دوره پاندمی به سینما بکشاند و پر فروش ترین فیلم در این دوران شناخته شود.

نتیجه گیری

همه ما می دانیم که با این حجم از مصرف گرایی که در انسان ها و بی توجهی به آینده وجود دارد نسل بشر روز به روز با خطرات بسیار زیادی رو به رو می شود. فکر به اینکه ممکن است تا ۱۰۰ سال دیگر وجود نسل بشر با خطر انقراض رو به رو شود ذهن دانشمندان زیادی را درگیر کرده است. شاید فیلم هایی از این دست بتواند یک تلنگر هر چند کوچک به بشر بزند تا با کاهش مصرف گرایی، آلودگی و تخریب محیط زیست دست به کار های مهمی بزند بلکه آیندگان و فرزندان ما احساس خطر کمتری نسبت به نابودی جهان داشته باشند.

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(