نقد انیمیشن SOUL 2020، زندگی رو در آغوش بگیر

نقد انیمیشن SOUL 2020، زندگی رو در آغوش بگیر

1 بهمن 1399
۰ 485 بازدید

سلام دوستان، حالتون چطوره؟ بزارید خیلی صریح و راحت بهتون بگم، اگر این انیمیشن رو هنوز فرصت نکردید ببینید حتما همین امروز ببینید اما اگرم این انیمیشن جذاب رو دیدید ولی متوجه اصل داستان نشدید و یا دوست دارید بیشتر متوجه نماد ها و روایت داستان بشید توی این بخش از نقد فیلم مووینه با من یعنی روژان ساربان زاده همراه باشید.

شما می تونید همین الان به صورت کاملا رایگان و با ترافیک نیم بها انیمیشن جذاب روح رو تماشای کنید:دانلود انیمیشن Soul 2020

در بخش اول صادقانه بگم:

ای کاش توصیف این انیمیشن در کلمات می گنجید! به جرات بهترین طرح داستانی در سال ۲۰۲۰ متعلق به داستان انیمیشن روح خواهد بود. دیدن این انیمیشن آن هم در اوضاع همه گیری ویروس کرونا و نابسامانی اقتصادی ای که برای همگی ما حس ناامیدی و پوچی را به ارمغان آورده است بهترین گزینه است.

 

نقد انیمیشن SOUL 2020، زندگی رو در آغوش بگیر

 

حالمان خوب است، این بار باور بکن!!

احتمالا بعد از تماشای فیلم و حس خوبی که روایت داستان بهتون میده، یک نگاه به دور اطرافتون می کنید و به خودتون میگید از این به بعد بیشتر از قبل از زندگی رو در آغوش می گیرم!!! بیشتر زندگی می کنم!!! واصا این زندگی رو می سازم از نو!!  اما چرا این حجم از احساس خوب  با روایت های ساده داستان به ما منتقل میشه؟؟ اصلا جای تعجب نیست، پت داکتر نویسنده و کارگردان این انیمیش، استاد بزرگ ساخت انیمیشن حال خوب کن هست. بیاید چنتا از کار های این استاد طراحی و ساخت داستان ها انیمیشنی رو مرور کنیم:

انیمیشن والی  WALL·E       نویسنده: پت داکتر

حتی اگر طرفدار انیمیشن نباشید به طور حتم این انیمیشن را دیده اید. داستان دنیا در سالهای دور هست. زمانی که حیات در زمین به پایان می رسد. وقتی که خیلی چیزها عوض شده یا از بین رفته. شرایط زندگی در زمین از بین رفته و آدمها زمین … یک ربات کهنه و قدیمی و تنها با یک ربات جدید عجیب و غریب آشنا می شود.

انیمیشن درون و بیرون Inside Out        کارگردان و نویسنده: پت داکتر

میزان خلاقیت در این انیمیشن شگفت انگیز است و نه تنها مخاطبان خردسال را مجذوب خودش کرد بلکه طرفداران مسن اش را نیز مات و مبهوت کرد. داستان این انیمیشن راجع به دختری ۱۲ سال است که با چالش های جدیدی در زندگی رو به رو می شود. و دنیای درونی او که شامل احساسات مختلف است در این چالش با او شریک می شوند.

انیمیشن بالا UP         نویسنده: پت داکتر

داستان انیمیشن بالا Up درباره فراموش نکردن قول ها و رویاها هست. وقتی که یک پسربچه هستین و رویایی دارین نباید فراموشش کنید. حتی وقتی که برای خودتون پیرمردی شده اید نباید مرزی میان رویا و واقعیتتان وجود داشته باشد. همه رویاها دست یافتنی هستند.

 

نقد انیمیشن SOUL 2020، زندگی رو در آغوش بگیر

 

چرا شخصیت اصلی یک سیاه پوست است و موسیقی جاز می نوازد؟

سال ها است موسیقی جاز به فراموشی سپرده شده، اما چرا؟ به دلیل اینکه سیاه پوستان سرمدار این ژانر هستند و همین موضوع باعث شده تا سیاست های آمریکا با نادیده گرفتن این ژانر از موسیقی آن را به خاموشی بسپارند. جو (شخصیت اصلی انیمیشن) یک  معلم موسیقی تنها است که با تمام وجودش می خواهد یک آدم مشهور در ژانر جاز باشد. اما درست زمانی که می خواهد در یک گروه موسیقی معروف شروع به نواختن کند دچار سانحه ای می شود که او را به دنیای پسین می فرستد. اما چرا پت داکتر یک سیاه پوست جاز نواز را انتخاب کرده است؟ با توجه به اعتراضات گسترده علیه خشونت به سیاهپوستان احتمالا، پت و کمپانی پیکسار برای نشان دادن اعتراض خود دست به همچین کاری زده اند تا توجه ها به سیاه پوستان بیشتر شود. نکته جالب توجه دیگر این است که روح هایی که در دنیای پسین و پیشین در انیمیشن به ما نشان داده می شوند رنگشان آبی است و هیچ کدام با دیگری فرقی ندارند. همین موضوع حاکی از این است که رنگ پوست، جنسیت و غیره همگی ظاهری هستند و در واقعیت روح همه انسان ها یکی است.

 

یک تلنگر بزرگ به روح ما

انیمیشن روح یا همان SOUL تلنگر محکمی به ما می زند!! زندگی چقدر برایمان معنی دارد؟ چقدر در روزهایمان زندگی می کنیم؟ چقد روحمان سردرگم می شود در میان روز های خاکستری؟ این انیمیشن دست بر نقطه ای از وجود ما می گذارد که در همه اهالی این هستی یک نقطه اشتراک است. همه انسان ها رؤیایی دارند اما خیلی ها از مسیرشان گم می شوند و به سیاهی می رسند. چند نفر از ما گم شده ایم؟؟!!! چند نفرمان به رؤیایمان رسیده ایم اما هنوز هم احساس خوشحالی نمیکنیم؟ این انیمیشن همه این سوال ها را در ذهنمان ایجاد می کند و تلنگر محکمی به روحمان می زند. و در نهایت این تیتر را با غزل مشهوری منسوب به مولوی به پایان می رسونم:

روزها فکر من این است و همه شب سخنم              که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود                           به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم

 

نقد انیمیشن SOUL 2020، زندگی رو در آغوش بگیر

 

طراحی گرافیکی خیره کننده

این انیمیشن به لحاط کیفیت بصری و طرح گرافیکی یکی از بهترین نمونه های ساخت انیمیشنی است که به طور حتم کمپانی پیکسار در آن دخالت زیادی داشته است. ظرافت طرح گرافیکی لباس ها، احساسات در نگاه ها و حرکات و از همه مهمتر سکانس های کمدی بی نظیر است.

 

کیهان کلهر، مشاور موسیقی انیمیشن روح

خبری که بلافاصله بعد از استقبال مخاطبان ایرانی از این انیمیشن به وجود امد، این بود که نام کیهان کلهر هنرمند به نام کشورمان در تیتراژ این انیمیشن به عنوان مشاور بخش موسیقی نوشته شده است و همین موضوع برای مدتی به خبر داغ رسانه ها تبدیل شد.

 

این همه ستایش منتقدان و مخاطبان فقط برای یک انیمیشن!!!

به ندرت اتفاق می افتد که یک فیلم ، چه رسد به یک انیمیشن ، به چنین سرزمین متافیزیکی عمیق و بالقوه ترسناکی دست پیدا کند ، اما این اولین بار نیست که استودیو پیکسار دست به همچین کاری زده ومنابع بصری و داستانی خود را به سمت مضامین قدرتمند فلسفی هدایت می کند. تعداد بازدید کنندگان این انیمیشن رکورد های تازه ای زده و مورد استقبال بسیاری از عموم مردم قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(