نقد و بررسی فیلم Fatima 2020

نقد و بررسی فیلم Fatima 2020

25 شهریور 1399
۰ 1,448 بازدید

فیلم فاطیما که در سال ۲۰۲۰ به انتشار در آمد از واقعه تاریخی حرف میزند که در جنگ جهانی اول رخ داده، این فیلم محصول مشترک پرتغال و آمریکا است. در خلاصه داستان این فیلم آمده در سال ۱۹۱۷و در بحبوحه جنگ جهانی اول یک سری حقایق از سوی مریم مقدس به اشکال مختلف برای سه کودک آشکار میشود .در حالیکه خانواده های مردد آنها در کنار دولتمردان خشمگین پرتقالی در تلاشند آنها را ساکت کنند. این فیلم بازسازی یک واقعه تاریخی بسیار نادر در دنیا است و شاید حتی پذیرفتن آن در جوامع کنونی بسیار دشوار باشد اما طبق عکس و شاهد های عینی این یک واقعه کاملا حقیقی بوده است که در شهر فاطیما پرتغال رخ داده.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم فاطیما به صورت رایگان:دانلود فیلم ۲۰۲۰ Fatima

معجزه، ایمان، باور

فیلم فاطیما در اواسط سال۱۹۱۷روایت کننده داستان سه کودک چوپان است که در شهر فاطیما پرتغال زندگی می کردند، آن ها به طور اتفاقی با یک فرشته رو به رو می شوند و این ماجرا را برای خانواده شان تعریف می کنند. والدین گفته های فرزندانشان را یک خیالبافی کودکانه می پندارند تا زمانی که کل شهر کوچک پرتغال متوجه می شود این کودکان مشاهده کننده بوده اند (به افرادی که فرشته ای را از طرف خدا می بینند می گویند) آن ها برای شفا پیدا کردن به این ۳ کودک هجوم می آورند. باید گفت در آن زمان پرتغال درگیر جنگ جهانی اول بوده و در این شهر کوچک هزار سرباز روزانه در جنگ کشته و یا گم می شدند. در این زمان سه کودک در یک محله خاص شروع به حرف زدن با قدیسی می کردند که هیچکس جز این سه نفر نمیتوانست اورا ببیند. دولت به دلیل سیاست ها و کاهش هرج و مرج با این سه کودک و خانواده شان برخورد می کند تا این کودکان کمتر به بیرون بروند و یا اظهار کنند تمام حرف  هایشان یک خیالبافی بیش نیست. فیلم فاطیما علاوه بر اشاره های مذهبی که در آن دیده می شود طعنه های صریحی نیز به دولت می زند که قصد دارد صدای مذهبیون و معتقدین را به گونه ای خاموش کند و به آن ها این باور را برساند که این اتفاقات تنها ناشی از جهل و بی سوادی در جامعه است.

نقد و بررسی فیلم Fatima 2020

روز واقعه

در یک روز مشخص فرشته به کودکان نوید می دهد که جنگ به زودی تمام می شود و صلح و آرامش به خانواده ها باز می گردد. در این زمان تمام اهالی شهر دور این سه کودک تجمع کرده اند، یک نفر در حال فروش تسبیح است و کارش رونق گرفته، یک نفر می گوید خدایی وجود ندارد و این اتفاقات مسخره کردن عموم مردم است، فرشته رو به کودکان می گوید به روی بعضی انسان ها در های ایمان و معرفت بسته شده و آن ها در زمین گمراه هستند در حالی که هیچوقت باور نمی کنند تمام زندگی سرشار از معجزه است. به راستی که این دیالوگ از فیلم مهم ترین بخش از آن است. سپس خورشید گویی فرو می ریزید و در حال تغییر است، و دیدن این معجزه اهالی شهر را هم می ترساند و هم به مذهبیت معتقد تر می کند. داستانی واقعی که گاهی بسیار به معجزات پیامبران بزرگ دین اسلام نزدیک است و پیشبینی می کنم این فیلم به چشم ایرانیان و سایر مسلمانان بسیار قابل لمس و باور پذیر تر خواهد بود تا جوامع غربی.

 

هماهنگی بی نظیر موسیقی فیلم با کشمکش های داستان

در این فیلم موسیقی یکی از عوامل تأثیر گذار برای لمس معجزه و اتفاقات فیلم است. در میان والدینی که چشم انتظار فرزندانشان هستند تا از جنگ بر گردند و آشوب ها و تغییراتی که در کشور جنگ زده در حال رخ دادن است و امید هایی از بازگشت آرامش با وجود سه کودکی که می گویند با یک فرشته در حال گفتگو هستند، موسیقی فیلم به کمک روایت داستانی می آید تا بتواند احساسات بیننده را بیشتر برانگیزند.

پایان بندی جالب فیلم

در پایان فیلم ما شاهد معجزه پایانی فرشته هستیم، خورشید گویی از جایش کنده می شود و فرو می ریزد، این در حالی است که مردم هراسان دست به فرار می زند اما پس از چند دقیقه همه چیز به حالت عادی بر می گردد. گویی خدا با این معجزه قصد داشت بفهماند در زندگی همه چیز در چند دقیقه می تواند نابود شود و فرو بپاشد اما این خدای مهربان است که می تواند شما را نجات دهد و نه هیچ انسان دیگر. در بخش نهایی عکس هایی از این واقعه تاریخی را می بینیم که نشان می دهد این فیلم در حقیقت روایت گر یک معجزه حقیقی در ۱۰۰ سال گذشته بوده است. دو کودک در سنین کم فوت می شوند و تنها یکی از آن ها با نام لوسیا تنها فردی بوده که سال ها به حیات خودش در کلیسا به عنوان راهبه ادامه می دهد.

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(