نقد و بررسی فیلم 12Angry Men

نقد و بررسی فیلم ۱۲Angry Men

6 مهر 1399
۰ 235 بازدید

فیلم ۱۲ مرد خشمگین محصول سال ۱۹۵۷ ایالت متحده آمریکا است و کارگردانی آن را سیدنی لومت بر عهده داشته است. داستان فیلم را نیز رجیلاند رز، نویسنده برتر آمریکایی نوشته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ۱۲ نفر از اعضای هیئت منصفه قصد دارند در مورد اعدام شدن جوانی تصمیم بگیرند. تمام اعضا به جزء یک شخص رأی بر محکومیت جوان میدهند. به مرور زمان با مخالفت همان یک نفر و دلایلی روشنی که می آورد کم کم نظرات ۱۱ نفر دیگر تغییر می یابد.«۱۲ مرد خشمگیم» طیف وسیعی از خوبی ها و بدی های ذات انسان را به نمایش می گذارد. نتیجه فیلم این است که هر انسانی باید با تلاش و دلسوزیت وظایف انسانی اش را انجام دهد و نگذارد حق افراد پایمال شود.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم ۱۲ مرد خشمگین به صورت کاملا رایگان:دانلود فیلم ۱۲angry men

اثری فاخر با روایت بسیار ساده

به جرأت می توان گفت فیلم ۱۲ مرد خشمگین جزو فیلم هایی است که می تواند سرلوحه ای برای جوانان علاقه مند به رشته فیلسازی باشد. روایت ساده و استفاده از لوکیشن های محدود و تبدیل آن به برترین فیلم تاریخ می تواند به جوانان فیلمساز این نوید را بدهد که با کمترین بودجه و استفاده از یک لوکیشن بسیار ساده و بدون هیچ گونه طراحی صحنه مجلل و هزینه های اضافی میشود فیلم های شاهکاری ساخت. شاید اگر قبل از دیدن فیلم کسی داستان فیلم را برایمان تعریف کند، با خود بگوییم چطور ممکن است همچین داستان ساده ای به شاهکار ترین فیلم تاریخ مبدل شود! همچون دیگر آثار مهم تاریخ، این فیلم هم نتوانست جوایز مهمی همچون اسکار را از آن خود کند اما چندین جایزه برای فیلم نامه شاهکارش دریافت کرده است. نکته جالب توجه راجع به فیلم ۱۲ مرد خشمگین روایت داستانی ارام و بسیار ساده و در عین حال پیچیده آن است.

نقد و بررسی فیلم 12Angry Men

۱۲ مرد یا ۱۲ نماد از جامعه آمریکا

از همان ابتدای فیلم متوجه شخصیت های متفاوت ۱۲ بازیگر اصلی فیلم میشویم که بدون شک با دقت بسیار زیادی توسط نویسنده و کارگردان پرداخت شده اند. در پلان های اولیه ۱۱ نفر از هیئت منصفه به روشنی پذیرفته اند که جوان ۱۸ ساله مرتکب قتل شده، اما زمانی که همان یک نفر به مرور از ماجرای پیچیده قتل پرده بر میدارد هر کدام از این اعضا خصوصیات اخلاقی شان را بروز می دهند. همانطور که می دانیم نژاد پرستی در آمریکا یکی از معضلات همیشگی است، در این فیلم فرد قاتل یک نوجوان مسلمان است که در محله های پایین شهر آمریکا زندگی می کرده، از دلایل محکمی که یکی از اعضا مدام آن را تکرار می کند این است که او خوی وحشی گری دارد و به طور حتم قاتل است، همین مورد به خودی خود نمادی از یک دسته از مردم آمریکا است که مسلمانان را تروریست و سیاه پوستان را خراب کار می دانند و با خشم های ناشی از نژاد پرستی آنان را همیشه محکوم می کنند. یکی دیگر از اعضا که مسمم به دادن رای بر قاتل شناخته شدن فرد مظنون دارد تنها برای اینکه به مسابقه بیس بال برسد می خواهد هر چه سریع تر رای را داده تا زودتر از آن جمع خلاص شود، این فرد هم نمادی از مردم آمریکا است که تنها برای رفع تکلیف و بدون فکر کردن نظرشان را با جمع یکی می کنند تا زودتر به تفریحاتشان برسند، بدون آنکه بدانند ممکن است با رأی آن ها فردی بی گناه جانش را از دست بدهد. نکته مهم میان این جمع فردی است که کت و شلوار سفید پوشیده است و با تمام وجود می خواهد رأی دیگر اعضا را برگرداند، او به طور مشخص نماد صلح و عدالت است که دارد تمام تلاشش را می کند افراد هیئت منصفه بدون دلیل محکم نظرات شان را اعمال نکنند.

اعجاز کارگردانی سیدنی لومت

شاید تعداد کارگردانانی که بتوانند در یک محیط ساده و کوچک تنها با ۱۲ بازیگر شاهکاری سینمایی خلق کنند به ۵ نفر هم نرسد. ۱۲ مرد خشمگین از حیث کارگردانی و تکینیک های فیلم برداری بسیار حائز اهمیت است، زیرا با وجود سادگی لوکیشن و محدودیت به یک مکان ۲۰ متری با وجود ۱۲ بازیگر نه تنها چشم ها خسته نمی شود بلکه بیننده کاملا در هر صحنه هیجان زده تر و مشتاق تر به دیدن ادامه فیلم میشود. اعجاز فیلم برداری و تبحر کارگردان در به رخ کشیدن مهارت اش، شاخص ترین نقطه مثبت فیلم ۱۲ مرد خشمگین است. تمام پلان های فیلم می تواند یک درس جدید برای فیلم سازان باشد و نکات ریز و درشتی را به آنان بیاموزد.با توجه به اینکه حدود ۶۳ سال از اکران این فیلم می گذرد، شاهکار سیدنی لومت هیچ یک از تأثیرات خود را از دست نداده است گویی همان ۱۲ مرد با همان نشانه های اخلاقی همچنان در میان جوامع معاصر حضور دارند.

نتیجه گیری

این فیلم نماد افراد یک جامعه است، نه تنها نماد مردم آمریکا بلکه مردم کل دنیا. ما با تعصبات، افکار و عقاید خودمان دیگران را قضاوت می کنیم. گاهی روح آن ها را میکشم و گاهی جسمشان. در نهایت تنها نیروی عدالت و ذات پاک است که به فکر اصلاح افکار ما است و به ما میفهماند که قضاوت هایمان ناحق و غیر قابل اثبات است. فیلم ۱۲ مرد خشمگین از آثار جادوانه سینما است که در محتوایش پند های بسیاری دارد.

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(