زاوالا، فیلمی که منتقدان جشنواره فجر را شگفت زده کرد

زاوالا، فیلمی که منتقدان جشنواره فجر را شگفت زده کرد

22 بهمن 1399
۰ 181 بازدید

ارسلان امیری که پیش از این به عنوان فیلم نامه نویس و دستیار کارگردان برای فیلم های آیدا پناهنده که نام اورا با فیلم ناهید” و “اسرافیل” می شناسیم فعالیت داشته است، اولین تجربه کارگردانی وی فیلم زاوالا است که در دوره سی و نهم جشنواره فجر حضور دارد و نامزد جوایز زیادی نیز شده است. در این فیلم تحسین برانگیز بازیگرانی جوانی همچون هدی زین العابدینی و نوید پورفرج و پوریا رحیمی سام بازی می کنند. تهیه کنندگان این پروژه روح الله و سمیرا برادری که پیش از این تهیه فیلم “درساژ” را بر عهده داشتند. زاوالا در سال ۲۰۱۹ در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ از میان آثار متقاضی از بیست‌ و یک‌کشور در مرحله‌ی داوری نهایی قرار گرفت و سرانجام موفق شد جایزه‌ی حمایت HAF را که از سوی  خانه‌ی فیلم کره‌جنوبی شد و ارسلان امیری با قدرت بسیار زیادی فیلم اولش را کارگردانی کرد.

زاوالا، فیلمی که منتقدان جشنواره فجر را شگفت زده کرد

یک فیلم با حال و هوای مناطق بومی کوردستان

یکی از بحث های داغ راجع به فیلم زاوالا این است که در ابتدای فیلم ذکر می شود این فیلم در یک منطقه خیالی و با مردم خیالی ساخته شده است. نکته مهم این است که این مردم کورد زبان هستند و لباس کوردی پوشیده اند. ارسلان امیری که خود در مناطق کورد نشین شهر سنندج زاده و زیسته است با برگشتن به زادگاهش گویا توانسته با عشق عمیقی روایت های جذابی از خاطرات کودکی اش به تصویر بکشد.

 

ژانر ترسناک و کمدی فیلم زاوالا، بحث برانگیز ترین موضوع میان منتقدان

ژانر ترسناک_کمدی شاید یکی از عجیب ترین ژانر ها در میان تمام دسته بندی های سینمایی باشد. در فیلم زاوالا اما ارسلان امیری گویا این ژانر را به خوبی به تصویر کشیده است هر چند به مزاج بسیاری از منتقدان خوش نیامده و همین موضوع را نقطه ضعفی بر فیلم می دانند. ماجرای فیلم راجع به ترس ها و خرافاتی است که مردم بومی یک منطقه خیالی درگیر آن هستند اما پاسدار قهرمان می خواهد ریشه این خرافات را برکند پس به دنبال راه حلی برای حل شدن این ماجرا می گردد. اما این قهرمان که سفری سخت در پیش دارد باید با چالش های فراوانی رو به رو شود و آن ها را برچیند. در این میان یک عاشقانه ای میان این پاسدار قهرمان و یکی از دختران محلی اتفاق می افتد که ماجرای اتفاقات غیر طبیعی در روستا را به حاشیه می کشاند. در این قصه همه چیز به اندازه است و همین علتی برای موفقیت آن در جشنواره فجر و دیده شدن این فیلم است.

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(